måndag 28 januari 2013

Gratinerade ostron

Idag kände jag för att lyxa till det lite. Var i fiskbutiken och såg de här fina ostronen ligga där och le mot mig. Vad kunde jag annat än att köpa några stycken? Jag har ingen bra kniv att öppna dem själv med, så jag flörtade till mig den här servicen från fiskkillarna.

Detta är inte det europeisk ostronet, utan Japanska jätteostron (Crassostrea gigas).

  På kroatiska heter ostron kamenice, som är femininum för stenar och det är precis det de liknar.

 Titta vad vackert!


 Ta av locken från ostronen och kontrollera så att det inte ligger något snäckkross med.

Gratinerade ostron - 8 st

1 finhackad vitlök
1 msk hackad persilja
8 tsk vitt vin
½ dl olivolja
havssalt
1 näve riven parmesanost

 Fördela ingredienserna över ostronen. 1 tsk vin i varje ostron. Ringla över olivolja och salta lite lätt.
Gratinera ostronen på 225°C i 5-10 min i övre delen av ugnen. Håll ögonen på dem.

Mina ungar slukade ostronen och doppade sedan bröd i såsen. Det blev mums, mums!