fredag 11 januari 2013

Fiskpaj

Förra julen fick jag Gordon Ramsays kokbok i julklapp av min man. Under året har jag bakat och lagat mig igenom de recepten, som föll mig i smaken. 2-3 recept kommer återkomma i köket och detta är ett av dem. Jag har gjort några små modifieringar i grundreceptet.


Fiskpaj - (6 port)

1 lök
4 nejlikor
1 lagerblad
2½ dl grädde
2½ dl mjölk
800 g fast fisk
30 g smör
2 purjolökar
2 msk vetemjöl
salt
peppar
1 näve hackad persilja
500 g räkor

Topping:
750 g mjölig potatis
75 g smör
½ dl mjölk
2 äggulor
40 g parmesanost
Skala löken, klyfta den i 4 bitar och lägg ner i en vid gryta ihop med lagerbladet, nejlikorna,
grädden och mjölken. Låt koka upp. Sila mjölken.

Skiva purjolökarna. Smält smöret i samma gryta och svetta purjolöken. Den skall vara helt mjuk. Strö över mjölet, rör om ordentligt. Häll på mjölken och låt koka ca 5 minuter tills det har blivit en tjock sås.

Ta en ugnsfast form och smöra in den ordentligt. Skär fisken i bitar, skala räkorna. Lägg hälften av fiskbitarna och räkorna i botten av formen. Salta och peppra.

 Bred ut hälften av purjolökssåsen över fisken.
Strö över resten av fisken och räkorna och häll på det sista av purjolökssåsen.

 Potatisarna har du kokat och nu klickar du i smöret och mjölken. Vispar ordentligt så att det blir en jämn och fin mos. Salta, peppra och riv på parmesanen. Till sist häller du på äggulorna och vispar igen. Klicka ut snyggt över hela formen. Lägg in i ugnen på 225°C i ca 20-25 min.

 Ta ut pajen när den har fått fin färg.

 Servera med kokta eller smörstekta gröna ärtor.