tisdag 29 januari 2013

Blodmat - Blodkorv

Jag har varit blodgivare i över 10 år och sedan i somras har jag för första gången fått avslag att ge blod två gånger. Mitt blodvärde är helt enkelt inte tillräckligt högt. Inte ens när jag var gravid hade jag så här lågt blodvärde. Jag har funderat lite vad det kan bero på. Håller jag på att bli gammal och gaggig, så att kroppen inte längre orkar ta upp järnet? Äter jag verkligen tillräckligt med järnrik mat? Äter jag något som försvårar järnupptaget?

Efter att ha läst på kommer jag bara fram till att jag får storsatsa. Det får bli mer järn, om jag så måste tugga på järngrytan och på sista plats kommer järntabletterna.

I julas hade min kusin med sig några såna här fina korvar från Kroatien, som min faster gjort.

Det är en blodkorv som heter Kulenica. Faster har egna grisar och därför använder hon även grisarnas tarmar till att göra korv. Smeten består av grisblod, polenta, små kött- och späckbitar, samt kryddor. Inget konstigt alls. Korven röker hon när hon bakar det dagliga brödet och efter ca 10 dagar är korven klar att frysas ner, eller så hänger hon den att torka.

Några korvar har jag kvar i frysen och dem skall jag ransonera väl ända fram till nästa blodgivning.