lördag 10 november 2012

Vinterförvaring och matlagring


För två veckor sedan var det sista tillfället att handla på Bondens Marknad i Haga. Jag bunkrade naturligtvis upp med massvis av potatis. Det finns betydligt fler potatis sorter att få tag på såhär på en marknad än i affären. Potatissorter som kanske inte ger lika hög avkastning och är känsligare för sjukdomar vid odling. Dessa sorter ger med all säkerhet inte lika mycket kosing i bondens plånbok, men vi som handlar här betalar gärna extra för att det smakar. Dessa potäterna är odlade i närområdet och dessutom utlovar ”min” bonde att de är giftfritt odlade. Potatis skall förvaras torrt, svalt och mörkt, helst mellan 5-10 grader. Min snälla make som byggde vårt garage har förberett många hyllor åt mitt matintresse.

Här ser vi Balmoral som är en fast potatis med rötter från Irland


En liten påse Mandelpotatis finns kvar – detta är en mospotatis och har odlats
i Sverige sedan slutet av 1800-talet. God och nötig smak.

Och i kylskåpet har jag kvar en låda med Rocket - familjefavoriten,
som också är en fast potatis med fantastisk smak.

I kylen finns dessutom diverse inläggningar av kål, morötter och rödbetor, samt flaskor med vinbärssaft från buskarna i trädgården. Det blir nog ett inlägg längre fram om inläggningar och safttillverkning.