torsdag 22 november 2012

Långkok till vardags?

Långkok är väl knappast något som man ställer sig och lagar mitt på en torsdag - eller? Självklart gör man det. Långkok innebär inte att man behöver stå bredvid i 3 timmar och röra. Det innebär att du slänger ner allt i kastrullen och låter grytan sköta det själv. Mycket praktiskt. Jag läste ut en hel roman medan grytan puttrade. Det handlar om att förbereda maten för nästa dag.

Vad du behöver är en bra gryta. Jag skulle vilja rekommendera en ugnsfast gjutjärnsgryta. Andra alternativet är en tryckkokare. Tryckkokare kostar en slant, men sparar ÅH-så-mycket tid. Tänk på att grytorna kommer användas livet ut. I och med att de kommer underlätta ditt arbete i köket, kommer du också få lust att laga mer mat, men ha mer tid över för annat - därmed blir det billigare i längden.

Ugnsfast gjutjärnsgryta från Le Creuset - behöver ej smörjas in med olja efter diskning
Tryckkokare från WMF - perfekt för lång- och storkok. Denna fick jag i present från vänner och släkt.
Med gjutjärnsgrytan kan du bryna köttet på spisen, tillsätta övriga ingredienser, hälla på buljong och ställa i ugnen 2-3 timmar medan det kokar klart. Du behöver max röra grytan 1 gång.
 
Med en tryckkokare får du en gulasch klar på 40 min. En kycklingbuljong på 30 min. Och du behöver inte röra en enda gång.

Allt du behöver göra när grytan har kokat klart är att ställa ut den på balkongen/trappan och låta den svalna. Grytan blir bara godare av att den får stå ett dygn. När du kommer hem efter jobbet nästa dag är det bara att värma. Maten klar på 10 min.

*Du får i dig extra järn om du lagar din mat i en gjutjärnsgryta!

Se nästa inlägg för recept.